......Citisem un fel de revolta a lui Cosmin Bumbut ca reprezentat al generatiei post decembriste la adresa batranilor fotografi de peisaje si apusuri, posesori "diabetici" ai distinctiilor afiap, "fotografi de duminica". Reprosul lui este ca desi contemporani cu H.C. Bresson, Kertesz si Kudelka acei fotografi si-au asumat rolul de a documenta perioada prin care au trecut romanii in comunism. (link comentariile se citesc de jos in sus )
...... Fotografe romance dinainte de 89 nu stiu deloc. De accea m-am hotarat sa scriu azi doar despre doamne fotografe- contemporane cu mama si bunicile mele.
......Diane Arbus (1923- 1971) fotografa americana celebra pentru fotografiile surreale cu (lucrurile considerate) ciudatenii in jurul ei, pitici, giganti, travestiti, nudisti, gemeni, prostituate, copii cu grenade de jucarie in mana. Diane s-a indragostit la 14 ani de fotograful si viitorul actor Allan Arbus cu care s-a casatorit la 18 impotriva vointei parintilor ei. Cei doi au facut mult timp fotografie de moda intr-un studio din New York, fotografiand pentru Glamour, Seventeen si Vogue. In urma unui workshop cu fotografa Lisette Model, Diane Arbus se orienteaza spre teme noi, exploreaza cluburile de travestiti si localitatile din jurul New Yorkului, spunand mai tarziu intr-un interviu ca ei ii datoreaza scaparea de sub ideile puritane. Diane se desparte de Allan si incepand cu 1960 lucreaza ca fotojurnalista cu Esquire, The New York Times Magazine, Harper's Bazaar , Sunday Times si altele. In 63 si 66 lucrarile ei sunt sustinute de Guggenheim Fellowships iar cativa ani mai tarziu se retrage pentru a documenta viata oamenilor cu dizabilitati. Se imbolnaveste de hepatita, boala care ii agraveaza depresiile avute inca din copilarie, iar in iulie 1971 se sinucide. In memoria Dianei Arbus MoMa expune o retrospectiva a fotografiilor iar An Aperture Monograph devine unul din cele mai vandute albume de fotografie. In 2006 apare filmul Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus, in regia lui Steven Shainberg si cu Nicole Kidman in rolul Dianei.
(c) Diane Arbus
Gemeni
Nudisti
Copil cu grenada
Pitic de la circ
Travestit
......Inge Morath (1923- 2002), fotografa austriaca, membra in cercul doamnelor de la Magnum. Inge a studiat jurnalism in Berlin, a lucrat dupa al doilea razboi mondial ca jurnalist si translator (vorbea fluent germana, engleza, franceza, romana, spaniola, rusa si chineza). In Viena de dupa razboi, Inge Morath scrie texte fotografiilor lui Ernst Hass atunci cand amandoi sunt invitati de Robert Capa la recent infiintata agentie Magnum. Inge spunea despre fotografiile lui H.C. Bresson ca privindu-le a invatat sa se fotografieze pe sine, inainte de a puna vreodata mana pe un aparat foto. Fascinata de cele vazute la Magnum, Inge Morath pleaca apoi la Londra la sotul ei si studiaza fotografia. Dupa o vizita de fotografiat Venetia, scrie intr-un articol despre momentul in care si-a dat seama ca va deveni fotografa: “I knew that I could express the things I wanted to say by giving them form through my eyes.” Inge divorteaza si se muta la Paris hotarata sa inceapa cariera de fotografa. In 1955 Morath ii prezinta lui Capa primul ei reportaj iar acesta o invita, umit, sa contribuie ca fotografa la Magnum. Astfel, impreuna cu Eve Arnold, devin primele femei din cercul elitist. Inge Morath se recasatoreste cu Arthur Miller, dramaturg american, castigator al unui Pulitzer si fostul sot al lui Marlin Monroe. O directie in fotografiile Ingei Morath sunt portrete cu oameni celebri, pictori, sculptori, scriitori, adesea aproape de lucrarile lor, in scaunul preferat, la cafea, mic dejun sau in studio. A pozat locuri precum casa lui Boris Pasternak, biblioteca lui Pushkin, acasa la Chekhov si dormitorul lui Mao Zedong. 33 de ani mai tarziu publica albumul Portraits. A mai publicat: Fiesta in Pamplona, New York, Russian Journal, Espana Anos 50, San Fermin Anos'50 si o monografie a lucrarilor ei, Fotografien 1952-1992. In1999, cand numarul doamnelor ajunsese la 6, Magnum publica Magnum's Women Photographers. Inge moare de cancer in 2002 iar in memoria ei, Inge Morath Foundation ofera in fiecare an unei fotojurnaliste mai tinere de 30 de ani, Inge Morath Award pentru implicarea intr-un proiect documentar de termen lung.
(c) Inge Morath
Poza cu Inge Morath
Portofoliu de pe Magnum
Slide-uri cu selected works
Coperta Portraits
Lama
Marilyn Monroe si Arthur Miller la hotel dupa o zi de filmari, 1960
Inge Morath Award
......Cindy Sherman (n.1954 ) regizoare si fotografa americana de autoportrete conceptuale. Sherman a studiat pictura si avand impresia ca nu face decat sa ii copieze pe altii, s-a apucat de fotografie. Prima ei serie celebra este Untitled Film Stills, un proiect cuminte de autoportrete reprezentand actrite din filme vechi. Palarii, voaluri, istorie. Apoi in proiectul Untitled 200 0 Cindy Sherman se fotografiaza in rolul ironizat al femeilor din show business, domnisoare care tanjesc dupa un rol la Holywood. Astfel fotografii cu ea jucand rolul unor fete foarte bronzate, super machiate, cu operatii estetice esuate, priviri lascive sau zambitoare si coafuri solemne, adica caricaturi de posibile vedete, sunt expuse inainte de decernarea premiilor Oscar in 2000. Cu o singura exceptie, in toate proiectele ei se foloseste pe sine drept model, nu considera insa fotografiile autoportrete, neregasindu-se in diferitele femei pe care ni le arata. Nici nu-si considera lucrarile feministe desi intotdeuna ironizeaza pozitia femeii si a sexului in societate si reflecta stereotipia prezentarii femeii in filme, televiziuni, reviste. Acea exceptie, proiectul din care ea lipseste e Sex Pictures. Close-up-uri cu parti sexuale din corpuri de plastic prin care spune ca a vrut sa socheze. Sherman a mai lucrat la Disasters and Fairy Tales, o serie de autoportrete grotesti, in care apare infricosator si deformat, cu bucati din papusi gonflabile, voma si alte secretii.
(c) Cindy Sherman
poza cu Cindy Sherman
Cosmo Girl
Cosmo Girl 2
Untitled Film Stills
Sex Pictures
......Valie Export (1940 Austria) e o femeie incredibila. Pe cand Romania era in 1969, Valie Export mergea cu prietenul ei in lant de catel prin Muenchen. Cei doi vroiau atunci sa rastoarne definitiv societatea condusa de barbati si cautasera un mod cat mai brutal de a atrage atentia. In acelasi an, Valie face “Genital Panic”: merge intr-un cinematograf porno in pantaloni fara ..cusatura (?) cu o arma in mana si le striga domnilor probabil ocupati: “look at the real thing!”. De atunci au trecut 40 de ani iar la Valie Export pe site lucrarile sunt arhivate in 30 de categorii si 5 decenii. In mare, a facut fotografie, cinematografie, sculptura, animatii pe comp, instalatii, performance-uri, experimente media sociale, a fost curator la expozitii si a scris carti despre arta contemporana. Din 95 preda Multimedia-Performance la Universitatea Media din Koln. Intr-un proiect de colaje, schimba, actualizeaza, ironizeaza picturi celebre din epoci trecute. De exemplu analizeaza “Pietà” lui Michelangelo, confrunta exagerarea suferintei si a idealismului femeii mama cu realitatea secolului 20 de femeie muncitoare gospodina. Astfel colajul contine o femeie nascand metaforic prin masina de spalat. Aceasi varianta exista si cu masina de cusut.
(c) Valie Export
siteul ei
cu prietenul in lesa
Mann, Frau, Animal
Madonna nascand cu masina de spalat
2 comments:
Luiza, am observat ca la fragmentul despre Inge Morath ai scris la un moment dat Diane Arbus in loc de Inge...poate vrei sa editezi :)
Imi plac foarte mult fotografiile tale, by the way si am inceput sa iti vizitez blogul regulat.
Succes
Thankss for a great read
Post a Comment